Maar waar ook de nodige stappen én gerichte keuzes aan vooraf zijn gegaan.
Schot in de roos
Een goede start, is het halve werk. Waar veel studenten het lastig vinden om een keuze te maken na het vmbo, was ik er vrij snel over uit. Nimeto moest het worden! Het creatieve proces ondergaan en met je handen dingen creëren, dat sprak mij wel aan. Van 2009 t/m 2013 heb ik de opleiding Vormgeving Ruimtelijke Presentatie en Communicatie (RPC) gevold. En met plezier! Als ik nu wel eens tot in de nachtelijke uren doorwerk, denk ik terug aan ‘’de Nimeto tijd’’ waar ik er zo goed op ging. Gerust tot een uur of 03.00 nog aan die maquette bouwen of schetsen finetunen voordat je je eindpresentatie had. Bakje chips ernaast en gaan! Die concentratie bubbel waar je dan in terecht kwam, was echt magisch.
Van creëren naar verder leren
Waar ik op het Nimeto zowel de grafische kant als ruimtelijke vormgeving en styling leerde kennen, kregen we ook de basis van marketing. De 4 P’s en doelgroep, wie kent ze niet. Wat voor vele een standaard riedeltje was, werd voor mij de basis waar ik naartoe wilde gaan. Want heel leuk dat creëren, maar waarom doen we dat? Welke keuzes maken we? En waarom maken we die dan juist wel of niet?
Het werd me duidelijk dat ik graag door wilde studeren. Een HBO opleiding waar ik meer ging leren over marketing, business en concepting. Echter wel met de voorwaarde dat het creatief bleef. En dat vond ik op de Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch bij de opleiding Advanced Business Creation (nu Business Innovation). Vanuit hier ontdekte ik steeds meer dat een sterk merk van binnenuit komt. De kern. Wanneer je dat duidelijk in kaart hebt, je keuzes daar op baseert en hier consistent in blijft, bouw je aan een sterk merk. Ja, daar wilde ik mijn weg in gaan vinden!
Van loondienst naar Form merkstrategie
Met de overtuiging om eerst de nodige werkervaring op te doen heb ik de eerste vijf jaar aan zowel de bureauzijde als klantzijde diverse rollen vervuld. Van klanten advies geven, tot aan full focus met een gericht marketingteam aan 1 merk werken.
Brainstormsessies, propositie ontwikkeling, strategische jaarplannen schrijven, campagnes uitdenken én uitvoeren. Het kwam allemaal voorbij. Ook ontdekte ik de verschillen tussen Mkb’ers en internationale organisaties en leerde ik samenwerken met allerlei disciplines en dus ook belangen. Een interessant speelveld kun je het wel noemen.
Weg met ‘’had ik maar’’
Hoe weloverwogen ik elke keer mijn keuze maakte, werd het tijd om echt voor mijzelf te beginnen. Dit riep ik namelijk al sinds ik op het Nimeto zat.. Ik wil later geen ‘’had ik maar’’ hoeven te zeggen. Ik ga het gewoon doen!
Nu sinds 2 jaar bouw ik vanuit mijn eigen bedrijf: Form merkstrategie samen met start-ups, scale-ups en Mkb’ers aan sterke merken. In een vorm die bij het bedrijf past. Of dit nu elk kwartaal een strategische sessie is waar we het merk en de strategie onder de loep nemen, ik ze begeleid in branding trajecten of frequent aan hun marketing werk. 1 ding hebben mijn klanten en ik gemeen: We geloven dat een sterk merk start met een duidelijke kern en focus. Vanuit daar maken we keuzes en bouwen we verder. De energie die het geeft wanneer je tijdens een strategische sessie iets complex, plat kan slaan, of vanuit een positionering een merk echt tot leven laat komen, is geweldig.
Al die weloverwogen stappen en keuzes die ik voorafgaand heb gemaakt, zorgen ervoor dat ik nu doe waar ik zo blij van word. Alles wat ik bij het Nimeto heb geleerd, pas ik nog steeds toe in mijn werk. Echter op een iets andere manier. En ja, ondernemen is echt niet altijd rozengeur... maar op dit moment vind ik het, het allerleukste wat er is!
Mijn grootste tip aan studenten is dan ook, start met iets wat je leuk vindt en kom erachter waar je wel en niet energie van krijgt. Zo kom je echt wel op de plek terecht waar jij een grote glimlach van op je gezicht krijgt! En die weg rechtdoor is zeker een optie, maar weloverwogen wat afslagen nemen brengt je na een aantal jaar alsnog op die plek waar je uiteindelijk wilt komen.