Submenu

[SIV] Ontdek waar je goed in bent, maar vooral wat je leuk vindt.

22-04-2024
53 keer bekeken 0 reacties

Hi hallo, mijn naam is Anika. In 2013 heb ik de opleiding Ruimtelijke presentatie & communicatie afgerond. Met veel plezier deed ik deze opleiding en bijbehorende stages.

Ik voelde me altijd erg thuis op het Nimeto, maar al snel kwam ik erachter dat ik niet de creatieve duizendpoot ben, maar juist hield van cijfers, marketing en de gedachte achter consumenten.

Mijn afstudeerstage liep ik bij de marketingafdeling van Hunkemöller. Hier zat ik helemaal op mijn plek, meedenken hoe een consument overtuigd wordt van een aankoop. Door middel van promoties zoals campagnes, etalages en acties!

Na deze stage en behalen van het diploma, lagen de banen niet voor het oprapen. Er was nog een uitloop van de bankencrisis. Na diverse banen kwam ik in 2014 bij een lingerie start -up terecht waar ik letterlijk in het diepe werd gegooid en heel veel heb geleerd; van verkoop, inkoop, marketing, goederen importeren & producties draaien in productielanden. Dit bedrijf ging het helaas niet redden waardoor ik begin 2016 bij Creators Dock terecht kwam. Een designbureau met creatieve werkzaamheden, toen vooral nog in producten met bekende kindermerken. Iets waar ik op dat moment nog niks vanaf wist. Inmiddels weet ik alles van Disney, Paw Patrol, Frozen en ga zo maar door.

In dit bedrijf ben ik gegroeid en uiteindelijk na een paar jaar gevraagd om een aandeel te kopen en statutair het bestuur op me te nemen. Creators Dock is nu ook zoveel breder dan enkel de producten met kindermerken.

Creators Dock is gespecialiseerd in het opzetten van merken, merchandise concepten, re-branding en verpakkingslijnen. De designs van Creators Dock zijn bedoeld voor de mass market, zowel nationaal als internationaal. Alles wat we maken is bedoeld voor de eindconsument in de winkel. Onze doelstellingen zijn om onze opdrachtgevers volledig te ontzorgen en om ze te verrassen in het creatieve proces.  

Concrete designs die we maken zijn: verpakkingen voor voedingsproducten zoals koekjes en pepermunt, verpakkingen en content voor kinderproducten/speelgoed.

We werken zowel binnen een bestaand merk door bijvoorbeeld een productassortiment verder uit te breiden, maar zetten zelf ook complete nieuwe merken op vanaf scratch binnen bovenstaande branches. Naast het ontwikkelingen van de verpakkingen en content, maken we eigenlijk alles wat bij deze producten nodig is aan marketing. Denk aan beursstands, promotiecampagnes etc. Het hele pakket om een product op de markt te lanceren, te promoten en onder de aandacht te houden.

Mijn werkzaamheden binnen het bedrijf zijn de sales, financiën, planning, bedrijfsprocessen en heb ik veel contact met klanten. Het contact met klanten vind ik het leukste om te doen, offertes uitwerken, klanten bezoeken en netwerken op een beurs.

Ontzettend leuke uitdaging iedere dag weer, mooie projecten mogen draaien, het bedrijf laten groeien in omzet en klanten. Maar zoals alle succesvolle verhalen heeft het ook een keerzijde gekend van pittige momenten zakelijk waar je echt doorheen moet en alles op alles moet zetten om het bedrijf draaiende te houden en niet om te vallen.

Daarbij kreeg ik in 2021 een enorme tegenslag in mijn privéleven, ik en mijn partner verloren onze tweeling door een vroeggeboorte, waardoor de kaarten opnieuw werden geschut. Succesvol zijn in je werk is fantastisch maar vergeet absoluut niet elke dag te genieten.

Mijn toekomst zie ik voorlopig bij Creators Dock, er is nog veel gaande en elke dag maken we mooie designs waar opdrachtgevers heel blij mee zijn. Er blijven altijd uitdagingen en kansen; we moeten mee met de huidige ontwikkelingen zoals AI en onze concurrentie scherp in de gaten houden.

Soms vind ik het jammer dat ik een creatieve achtergrond heb maar daar nu niks meer mee doe. Het team bij Creators Dock is super creatief en weten de mooiste designs neer te zetten. Dat vind ik superknap. En dat is ook een bevestiging dat ik het niet kan op het niveau van ons team maar vanwege mijn achtergrond heb ik wel geleerd naar designs op een bepaalde manier te kijken. Inmiddels ken ik onze klanten goed dus kan ik ook meer vanuit het oog van de opdrachtgever mee kijken.

Wat ik iedereen wil meegeven laat je niet leiden door 1 opleiding of richting. Op de arbeidsmarkt zijn er genoeg kansen en kan je ook andere dingen uitproberen. Je opleiding is natuurlijk echt de basis maar daarnaast is er gewoon heel veel mogelijk. Ontdek waar je goed in bent, maar vooral wat je leuk vindt. Geniet elke dag (ook al is het maar een beetje) en kies voor je eigen (werk)geluk niet dat van anderen!

 

 

 

 

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Reacties

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen